dinsdag 24 november 2009

10 NOV 2009 = 300

Threehundred. Pens. Papers. Chocolates.

Even tussendoor. Dat gaat dus per ongeluk. Sinds ik hier in Nepal ben denk ik volledig in het engels, best gek. Soms kom ik een Nederlander tegen en voelt het heel gek om ineens weer Nederlands te babbelen. Afijn.

Vandaag heb ik een heleboel kinders blijgemaakt. Ik ben samen met Yam, zijn dochter Santi en zijn neefje naar de lokale school gegaan. Daar werd ik bijzonder hartelijk ontvangen! Na een thee en biscuitje en veel praten met de directeur etc. werd het tijd om van mijn woorden daden te maken. Zo gezegd, zo gedaan. Met Yam enco, gewapend met alle 900 attributen, de klassen rond gegaan. Elke leerling stuk voor stuk een pen, schrift en chocolaatje gegeven. Telkens als ik een klas binnenkwam werd ik begroet met een volmondig "good morning, Sir!". Daarop moest ik dan reageren "good morning, class - sit down", waarop zij gingen zitten. Alles werd natuurlijk in dank afgenomen, en ik denk ook dat het wel goed was want er zaten echt een flink aantal kindertjes bij uit een lage kaste (zie google als je niet weet wat dit is).

Dit alles is betaald door Puylaert, uit mijn straat, en door mij. De kosten bedroegen zo rond de 60 euro. Dan maak je dus wel 300 kinders blij! De gemiddelde Nepalees verdiend $1.20 per dag. Dat is met de koers nu 85 rupee. Dat is dus ongeveer 80 eurocent per dag. 80 cent! En dan hebben ze allemaal 3 kinderen om voor te zorgen, en vaak ook nog ouders. Nu weet je dus hoe het gaat buiten Kathmandu. Al met al zijn de mensen daar jullie, Puylaert, en mij erg dankbaar.
Voordat ik de klassen rond ging kreeg ik trouwens een grote rode Tika (de "stip" op het voorhoofd die hindu's vaak dragen, een zegening) en 4 grote bloemenkransen.

Nadat ik alle klassen rond was gegaan heb ik ook nog een schoolfoto gemaakt. Dat was me toch lastig joh. 300 Nepalese kindertjes en leraren allemaal op een rij krijgen (ze kwamen ook met bizarre voorstellen, over hoe zij dachten dat een schoolfoto eruit moest zien..gekke opstellingen enzo). Iedereen stil laten staan was dus ook echt onmogelijk. Ik heb 4 foto's genomen en ze met de PC aan elkaar geplakt. Panorama! Ik laat hem hier in Kathmandu zo groot mogelijk uitprinten en geef hem dan later aan de school. Daar kom ik namelijk terug in eind januari, om engels les te geven. Dat is er namelijk bijzonder slecht. Simpele woorden als "hospital, doctor, porter, trekking-guide" etc zal ik ze leren. Hopen dat het iets uithaalt...

Dading District - +- 1000 meter boven zeeniveau

PS: later zal ik foto's plaatsen, nu geen mogelijkheid toe.

1 opmerking:

  1. wow Wolf!! Het klinkt echt allemaal heel mooi en vriendelijk! Lekker bezig man!!! greetz Joost

    BeantwoordenVerwijderen