zondag 15 november 2009

30 OKT 2009 = Dingboche - Lobuche

Voor de grap maar weer eens vroeg opgestaan: early bed, early rise. Nee eigenlijk geen grapje, bittere noodzaak. Lobuche en hoger is namelijk een vreselijke bottleneck in het trekking seizoen. Al die trekkers willen naar Base Camp en in Lobuche zijn ongeveer 2.1 lodges (2 dus).Mensen in Dinboche zeiden dat het ongeveer 6 uur zou duren, maar dat ik en Yam het wel in 5 uur zouden kunnen doen. Mirakuleus (?) genoeg deden we het in 3.5 uur, inclusief 20 minuten pauze in Dughla. Ik zat in de grote lodge, we kwamen om ongeveer half 10 aan. Het was nagenoeg leeg, en er was dus een kamer vrij. Dit was dezelfde lodge waar jij in zat, Guillaume. Mijn kamer was behoorlijk simpel, en ik ben vrij primitief ingesteld. Ik denk dat ik deze nacht in een tent comfortabeler zou hebben doorgebracht. De muren waren van spaanplaat, en het dak bestond uit een plastic folie. Onze kamer had wel een raam, wat een aanwinst. Helaas zat er een spleet van ongeveer 3 centimeter naast, wat de tocht een goede kans gaf.


Mijn kamer in Lobuche. Let vooral op het "dak"?!

Ver der was mijn indruk: wat een smerige boel! Gatverdamme. Het was ook een grote stofbende (dat ze geen stofzuiger hebben oke, maar veeg het dan ofzo?!) en je neus zat dus al na ongeveer tweeeneenhalve minuut vol. Dus je ademt door je mond, met het resultaat dat die ook binnen tweeeneenhalve minuut droog is. Lekker.
's Avonds werd het ook nog eens reuzedruk, zoals verwacht. Het enige leuke in Lobuche was dat ik Jurgen uit Belgie weer tegenkwam, die helaas in erg slechte staat was door een flinke kiespijn en een slechte acclimatisatie. Hij zat bijna gevaarlijk laag, ongeveer 69/70. Ik heb hem het advies gegeven om niet meer verder te stijgen (hij wilde naar Kala Patthar) maar om lekker naar beneden te gaan om verder te acclimatiseren. Oja, verder was het personeel onvriendelijk en de Dal Bhat niet bijzonder goed. Jammer.

Die nacht natuurlijk slecht geslapen, dit keer vooral omdat de man in de kamer naast mij bizar hard snurkte. Niet normaal, het leek wel een soort kettingzaag. Het tempo waarmee die vent bomen omzaagde was absurd. Het bed was ook schuin, waardoor ik steeds een beetje rolde. Achja. Morgen zou ik beter slapen!

Oja, ook wel een leuk feitje was dat het water waarmee je de hurktoilet-wc moest doorspoelen 's nachts bevroor, en als je dus een nummer twee had gedaan eerst het ijs kapot moest slaan voor je kon doorspoelen. Het werd frips, daarboven.

Lobuche - 4950 meter boven zeeniveau

Geen opmerkingen:

Een reactie posten