zondag 15 november 2009

31 OKT 2009 = Lobuche - Gorak Shep - Everest Base Camp

Eindelijk weg uit dat vieze Lobuche, never again. Als ik deze trek de volgende keer doe (wat nu al vast staat - the only question is when), skip ik Lobuche en spendeer ik een extra dagje in Gorak Shep. We deden er ongeveer 2 uur over, een uurtje sneller dan gedacht. Heerlijke lodge (zie je wel, ook op hoogte kunnen ze dat), en wonder boven wonder kom ik hier Mike (Canada) tegen. Wat geweldig! Mike is echt een top gozer, die ik in Kathmandu had leren kennen. Samen zijn we oa naar Swayambunath geweest. Geniaal. Sfeer zat er meteen in, en de gids van Mike (Cammie?) was ook top. Ik dacht meteen dat ik hier prima kon slapen (1 persoons kamer - 200 Rs), na die twee uurtjes in Lobuche.

In de middag naar het Everest Base Camp gelopen! Het duurde ongeveer 3 uur voor we er waren. Niet dat dat uitmaakte, want we hadden constant prachtig uitzicht op Pumo Ri en Lhotse. Twee prachtige reuzen. Het lopen was niet erg steil of iets dergelijks, maar toch wat vermoeiend door de hoogte. Vergeet niet dat daar ongeveer de helft zuurstof was van wat je gewend bent. Dat is anders. Na de drie uurlopen stuitte ik plotseling op een enorme steen, de grootte van een dinertafel. Daarop stond Everest Base Camp en zo was het. Dit was echter het begin van het Base Camp (als het klim seizoen begint vlakken ze de hele gletsjer uit zodat alle tenten erop passen) en ik had geen zin om 2 kilometer over de gletsjer te banjeren om een Indiase tent te zien. Bullshit basecamp was dusgenoeg voor mij. Je kon vanaf daar de Khumbu Ice Fall aardig goed zien, het meest technische deel (of is de Hillary Step technischer? Ik denk het niet..) van de hele route naar de top.

Leuke en mooie fotos gemaakt met mijn ONE LIFE vlag, en de Nepalese en Nederlandse vlag. Iedereen was blij en sommigen dronken er zelfs bier (im not calling any names here, Mike). Verder stelde het niet zo heel veel voor, het uitzicht was niet bijzonder spectaculair. Dat moest dus maar tot morgen wachten, de Kala Patthar!


Wolf in Everest Base Camp - 5364 meter boven zeeniveau

Everest and her Jetstream

Spontane groepsfoto van iedereen bij EBC

Ik zal later in deze post nog meer foto's plaatsen, maar ik ga nu want mijn tijd hier is om. Ik ga een cadeautje voor Yam kopen.

Gorak Shep - 5150 meter boven zeeniveau

Geen opmerkingen:

Een reactie posten